Rozhovor s Petrem Linhartem

17.10.2021

Téma Oléfestu jsou Sudety, ve kterých se obec, kde festival proběhne, nachází. Kdy sis téma Sudet, jako něčeho významného pro tebe a tvé umělecké vyjádření, začal všímat? V Majerových brzdových tabulkách, tvé předchozí kapele, jsem sepětí s tímto krajem necítil.

U Majerovek tomu opravdu tak nebylo. Byly tam pravda mocné inspirace krajinou, ale spíš v takových tušených pravěkých souvislostech. Majerovky jsou o tom, co lze potkat za humny, o tom, co tady odjakživa bylo a co tady nejspíš bude i tehdy, až tu bude třeba zase moře.

V roce 2007 ale přišlo album Sudéta, už plně soustředěné na dlouhou dobu vykořeněné a různě pochroumané oblasti Sudet. Co bylo impulzem, že jsi celou svou kreativní mysl napřel právě tímto směrem?

Výprava do místa, které se jmenovalo Maria Stock a dnes se jmenuje Skoky. Bývalý poutní kostel ve velmi málo osídlené krajině kousek od Žlutic na Karlovarsku. Mě ten okolní kraj fascinoval už po léta, stejně tak jako pohled do mapy se značkou toho kostela uprostřed prázdné krajiny bez turistických cest a s přídomkem "zrušená obec". Někdy začátkem roku 2006 jsem se takhle v pátek večer rozhodl, že tam musím druhý den jet. A nějak jsem na té pouti našel sám sebe, pochopil své mnohé osobní souvislosti s pohraničím a bylo mi jasné, kam jít dál.

Sudetům se od dob debutové desky věnuješ plus mínus kontinuálně. Jaká území Sudet jsou pro tebe nejkouzelnější? Která ti přináší nejsilnější inspiraci?

Mám rád celý ten kraj pod Doupovskými horami, plný kontrastních barev a temných odstínů, zamiloval jsem si ale i Krušné hory a každým rokem navštívím Cheb. Ale mnoho vzpomínek mě spojuje i s Jizerskými horami, s okolím Tanvaldu a Desné, kde jsem jako dítě prožil mnohé prázdniny a potkal se s několika starousedlíky, kterým se vyhnul odsun. Jejich chalupy, do kterých zatím moc nevtrhla moderní doba, byly pro mě skoro pohádkovým zážitkem.

Jsi členem spolku Pod střechou, který oživuje opuštěný mariánský poutní kostel ve Skokách u Žlutic. Co tě tak silného připoutalo k polorozpadlému chrámu "panenky skákavé"?

Ta nalezená inspirace, to je jasné. Také je to jedno z nejkrásnějších míst, které lze v Sudetech potkat, což dosvědčí asi většina těch, kteří tam už někdy byli. Ale já mám hlavně pocit, že bych tomu místu měl být nablízku a nějak mu pomáhat. Každý máme na tom světě nějaký úkol.

Máš za to, že Sudety změnily nebo alespoň výrazným způsobem ovlivnily tvůj život?

Myslím, že mi ho v podstatě obrátily naruby.

Sudetům se dnes věnuješ ve své hudební tvorbě nejen ty, ale i Lenka Dusilová, která s tebou na Oléfestu zahraje, ale také doom rockoví Elbe či Povodí Ohře nebo Kittchen. Máš z toho radost? Je někdo na hudební scéně, kdo tě svým uchopením tématu Sudet v dobrém slova smyslu dostal?

Mám z toho velkou radost. Líbí se mi, když je hudba propojená s konkrétním prostředím, a nemusí to být jenom Sudety. Skvěle to funguje a dá se to dobře vysledovat u těch dnes pro mě nejzajímavějších osobností a kapel. Já mám v tomto žebříčku nejspíš na prvním místě Priessnitz, Jaromíra 99 a návazně ikonický film Alois Nebel.

V Sudetech se pohybuješ dlouhou dobu. Máš pocit, že se toto území vzmáhá? Že zde dochází k pozitivním změnám k lepšímu, nebo jim současná situace spíše ubližuje?

Já mám pocit, že Sudety dnes většinou vypadají mnohem líp než leckterá vesnice kolem Prahy. Za tu dobu, co to sleduji, zaznamenávám trvalý, byť třeba pomalý vzestup. Trochu tím ovšem trpí skalní romantici, ubývá opuštěných míst. Ale to je nutná daň za jejich záchranu.

Cítíš rozdílnou atmosféru/náladu z různých, od sebe vzdálených míst Sudet? Nebo mají Sudety stovky kilometrů od sebe vzdálené i nějaké podobné znaky?

Ta rozdílnost je dána charakterem krajiny. Jinak působí Jizerské hory, jinak Krušné a jinak třeba Šumava. A úplně jinak zase Svitavsko nebo Novohradsko. K podobným znakům se řadí specifická architektura, odlišné způsoby zacházení s krajinou, množství dodnes zachovaných industriálních staveb a třeba taky množství zajímavých církevních staveb z přelomu devatenáctého a dvacátého století.

Co sis pro festival Oléfest připravil? Pouze skladby spojené se Sudety? Bude některá ze skladeb spojena s nějakým Zlaté Olešnici blízkým místem?

Budeme hrát především písně z posledního "andělského" alba Nezvěstní, Sudety jsou tam pochopitelně na pozadí textů stále přítomny. Ohlasy z Jizerských hor jsou ale k nalezení spíše na prvním albu Sudéta, do kterého se mi promítaly už zmíněné vzpomínky z dětských prázdnin trávených v kopcích nad Desnou.

Co připravuješ do budoucna? Bude tvá nová tvorba ještě spojena nějakým způsobem se Sudety?

To v tuto chvíli ještě přesně nevím, ale jak se tak znám, tak asi ano.

CuTo Media (Sorsya s.r.o.) / Všechna práva vyhrazena
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky